Gå videre til hovedindholdet

Faren ved passionsteorien


Når man bevæger sig ud af selvudviklings vejen, så kan man næsten ikke undgå, at løbe ind i teorier op og ned, om hvor vigtigt det er at finde sin passion.

Det er jo i sig selv meget fint. Hvem vil ikke gerne have noget de brænder for og som fylder dem med energi? Der er findes faktisk flow teorien, som er psykologiens svar, på det grenen af passionister forsøger at beskrive. Den fortæller netop hvordan vi lettere lærer og får en følelse af, at alting bare glider når vi er i flow.

Og det er da mega fedt, hvem vil ikke opleve det?
Problemet med passions teorien er dog lidt den samme, som ideen om den eneste ene.
Hvis man tror på, at ude i verden findes der kun en mand/kvinde for en, så er det eddermadneme skidt hvis man fucker det op for sig selv. Det samme gælder passionsteorien.

Hvorfor?


Tankerne bag passionsteorien er, at hvis du blot finder frem til din sande og ægte passion, så bliver du lykkelig. Nogle flotter sig, af at tilføje "hele tiden".
Men en ting er, at vi ikke alle sammen har en passion. Det er så ikke det samme, som at man ikke kan finde en, for det vil jeg mene alle kan, under de rette omstændigheder.

Men at tro på, at vi alle et eller andet sted dybt inde i os selv, bære på en viden om hvad der er det helt rigtige job og livsfelt for lige netop dig. Og at en viden om denne, kan gøre dig permanent lykkelig er volapyk.

Det er det fordi:



  • Der i den forståelse ligger en betragtning af mennesket og vores indre som noget stationært. Altså fordi vi kan finde "dén rette passion for vores liv", inde i os selv. Så betyder det også, at vores interesser og drømme ikke er foranderlige over tid.  (Hvem pokker drømmer om de samme ting som 15, 20 og 50 årig?)
  • At i og med du finder "dén rigtige" passion inde i dig og der dermed kun er et rigtigt svar, så er muligheden for at fejle, ved enten ikke at kunne finde denne, eller ikke at kunne opnå denne også langt større. Præcis som ved parforholdet der gik itu, grundet umodenhed eller uerfarenhed.

Hvorfor er det et problem?


Jamen hvis der kun er èn rigtig løsning, så er der også kun én lottogevinst. Og chancen for, at vinde i livets lotto bliver dermed mindre og du kan forpasse din chance.

Det giver større chance for fiasko

Passionsteorien, kan dermed være med til, at skabe mange flere tabere en vindere. Det er jo både absurd og slet ikke meningen med selvudvikling.

Hvis passionsteorien skal kunne bruges, så skal vi droppe ideen om den eneste ene. Drømmen om, at vi alle har én iboende passion, som bare venter på at blive foldet ud og forholde os til passion ud fra et bredere synspunkt, som man bl.a. finder i flow teorien.

I stedet må vi acceptere, 

  • -At der ikke findes èn rigtig vej for os, men at der er mange mulige veje og mange passioner gennem livet.
  • -At det ikke er sikkert den ligger gemt inde i dig, men at du må ud og finde en ny.
  • -At det er ok og normalt, at livet er fyldt med "trial and error" og at man derfor ikke har tabt, hvis det ikke lykkedes i første forsøg.
Du kan med fordel bruge flow teorien, til at blive mere klar over, hvornår du har det godt og hvad der får din hverdag og dit liv til at "flyde".

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Hvad gør man, når man vil noget andet?

Det spørgsmål var min indgangsvinkel til denne blog. Jeg var/er kørt surt i livet. I en alder af 33 år har jeg to semistore børn, en udsigt til en fremtid med gældsoptag og en forsat fotravlet og bundet hverdag. Alt sammen noget jeg i virkeligheden hverken har lyst til eller rigtigt magter. Jeg mærker allerede nu, forventningens lænker stramme sit greb om mig. Hvordan mine behov og drømme om frihed, ikke hænger sammen med andre drømme og forventninger om arbejde og hus med stor grund og dyr. Jeg kan se og mærke hvordan jeg selv er forsvundet ind i hverdagens trummerum, i intetheden, til jeg til sidst ikke længere har kunne mærke mig selv, hvad jeg vil eller i det hele taget kan lide og drømmer om. Jeg er som selvstændigt individ og person forsvundet ud i hverdagen og jeg tar mig selv gå i panik over, at være 33 og dermed officielt ikke en af de unge mere. Ikke fordi jeg ikke er ung, men følelsen af, at tiden hvor man kunne lege og prøve sig frem på må og få, er forsvundet ud i de

Mit liv (eller mangel på samme) på graf

Hvor blev mit liv og min tid af ??!?! Det var endnu en uge på arbejdet. Jeg var som altid ved, at drukne i arbejde og i den evigt dårlige samvittighed over for både arbejde, mand og børn. De nedsunkede drømme Men der var også noget nyt undervejs. Jeg var vred på mig selv, jeg var ulykkelig over følelsen af stilstand. Af at se mine drømme, der hang der ude, ikke på nogen måde kom tættere på. En følelse af magtesløshed over for livet, for jeg følte virkeligt, at jeg stod i kviksand og kæmpede af alle kræfter for, at komme op og videre mod fremtidens drømme. Mit liv, og alt den glæde der ventede der ude. Men jeg kom ikke videre Men sådan havde jeg haft det længe og nu var jeg nået til et sted, med modløshed og følelsen af, at ville kaste håndklædet i ringen. Jeg røg så langt ned denne gang, at jeg i min desperation overvejede om, jeg bare skulle blive skilt. Er skilsmissen vejen til lykke? Det kunne være så lækker, kun at have ungerne på halv tid. Ikke fordi jeg ikke elskede

Velkommen !

Her kommer en ny side, om min rejse, gennem en verden fyldt med bekymringer  og i den grad med tanker i overskud.  Planen er, at få styr på livet, på alle tankerne og derved opnå plus på energitanken.  Mit håb er, at mine tanker i overskud, kan blive til overskudstanker